2023. január 18-án megnyomták a piros gombot a Google főhadiszállásán, és ezzel a cég egyik legdicstelenebb fejezetének a végére tettek pontot. A Stadia projektet lefejezték és beszántották, pedig a cég vezetése azt várta tőle, hogy ezzel fogják megszorongatni a Sonyt, illetve a Microsoftot, azaz elhappolják a PlayStation és Xbox felhasználókat, azonban ebből semmi sem lett. Nem is véletlenül. Borzalmas hibákat követtek el egymás után, amelyek végül kegyetlenül megbosszulták magukat.
Pedig 2019 márciusában még olyan szépnek tűnt minden. A cég egy gigantikus eseményen indította útjára Stadia névre hallgató felhő alapú játékszolgáltatását. Ennek lényege az volt, hogy a programok a Google távoli, nagy teljesítményű számítógépközpontjaiban futnak, a felhasználó csak az audiovizuális jeleket kapja meg. Természetesen az irányítás, vezérlés, minden ugyanúgy történik, mint egyébként, csak nincs szükség a játékhoz drága számítógépre vagy konzolra.
Az elgondolás életképesnek tűnt, bár számos buktatóval rendelkezett, és az intő jel lehetett volna, hogy korábban már több hasonló kezdeményezés csúnyán elhasalt. A Google vezetői azonban magabiztosak voltak, és azt állították, hogy megoldották a problémákat. Ezek közül az egyik legjelentősebb az úgynevezett késleltetés. Azaz, hogy még a lehető legjobb minőségű netkapcsolat ellenére is előfordul, hogy a kiadott parancsokra a rendszer későn reagál, esetleg a játékost már rég lelőtték, de ő még mindig abban a tudatban van, hogy a karakterének semmi baja. Bizony a Stadia esetében is jelentkeztek ezek a problémák.
Az ilyen úgynevezett streaming szolgáltatásnak akkor van igazán értelme, ha olyan eszközön teszik elérhetővé, ami önmagában nem elég erős a játékok futtatásához. Az okostévé tipikusan egy ilyen masina, azonban a Google 2021-ig még a saját Android TV platformjára sem készítette el az ehhez szükséges alkalmazást. Valamint természetesen a többi gyártó, így például az LG vagy Samsung okos televízióin sem volt elérhető az applikáció. Ez egyszerűen őrületes, hihetetlen és megmagyarázhatatlan hiba.
A mobilokon rögtön működött a dolog, azonban a kínálatban kevés volt az olyan darab, amelyet telefonra, azaz érintőképernyőre optimalizáltak. Nem lehet tudni, hogy mi járt a Google döntéshozóinak a fejében. Lehet, hogy komolyan gondolták, hogy majd mindenki vesz egy külön kontrollert a mobiljához? Mert ha igen, az gigantikus, fatális tévedés volt, és ezt bárki megmondta volna nekik rögtön, akinek van egy csepp józan paraszti esze.
Szintén komoly hátrányt jelentett a kezdetektől, hogy az Apple befeszült, és nem tette lehetővé, hogy az eszközein egyszerűen elérhető legyen a Stadia. Ennek oka elsősorban az volt, hogy a cupertinoi cég is elindította saját webes játékszolgáltatását, az Apple Arcade-t. Ez nem a streamingre, hanem a letöltésre, és kifejezetten a mobilokra fejlesztett játékokra fókuszál, és az első pillanattól kezdve sokkal-sokkal népszerűbb, mint a szerencsétlen Stadia.
Szóval maradt potenciális célpontnak a Windows vagy Linux alapú PC és a konzolgép, de ha valakinek ilyen eszköze van, az jó eséllyel nem fog a problémás streaminggel vacakolni. A Google viszont nem tette lehetővé a játékok letöltését, hanem csak és kizárólag a már említett felhő alapú kapcsolatot erőltette, ami sokakat eltántorított a szolgáltatástól. Ráadásul a fizetési rendszer is borzasztóan körülményes volt, mert hiába volt előfizetéses modell is, ennek ellenére a jobb játékokat külön meg kellett vásárolni.
Emiatt rengetegen úgy érezték, hogy a Google csak le akarja őket húzni, és inkább hátat fordítottak a cégnek.
Pláne, hogy például a Microsoft vagy a Sony, tehát pont azok, akiket a Google ki akart szorítani, ezt sokkal-sokkal kulturáltabban és felhasználóbarátabb módon teszik. Az Xbox Game Pass keretein belül például havi pár ezer forint ellenében mindennel lehet játszani, nem kell külön vacakolni még extra díjakkal.
Mivel a Google elképesztő mértékben tele van pénzzel, ezért az első időszakban ingyenesen kellett volna kínálni a szolgáltatást, másod-harmadvonalbeli játékokkal. Nem is külön, hype-olt lufiként futtatni, hanem beleágyazni a nagy Google ökoszisztémába, rászoktatni az embereket, mint ahogy tették azt észrevétlenül például Gmail-lel. Ehelyett azt hitték, hogy a nagy márkanév már önmagában eladja majd a szolgáltatást, ajtóstul rontottak a házba, de ez szörnyű tévedésnek bizonyult. A legnépszerűbb Stadia-s játék, a Destiny 2 volt, de ennek is csupán 900 000 felhasználót tudtak összekaparni közel három év alatt. Ennyien kis túlzással egyetlen nap alatt játszanak a Call of Duty: Mobile vagy a World of Warcraft játékokkal.
A Stadia a Google szerelem gyermeke volt, azonban az üzleti világban nincs helye érzelmeknek. Láthatóan szívfájdalom nélkül szabadultak meg tőle, és a jelek szerint már az emlékét is temetnék. Láttunk már olyat, amikor egy cég egy sikertelen próbálkozás után nekifut még egyszer egy projektnek, de itt akkorát bukott a Google, hogy erre semmilyen esélyt nem látunk.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!