Katasztrofális bukás a Google legújabb ötlete

google stadia gamepad kontroller
Google Stadia gamepad
Vágólapra másolva!
Óriási dérrel-dúrral vezették be a keresőóriás játékszolgáltatását, amivel a PlayStationt és az Xboxot akarták megszorongatni, de katasztrófa lett a vége. Mutatjuk az okokat.
Vágólapra másolva!

2023. január 18-án megnyomták a piros gombot a Google főhadiszállásán, és ezzel a cég egyik legdicstelenebb fejezetének a végére tettek pontot. A Stadia projektet lefejezték és beszántották, pedig a cég vezetése azt várta tőle, hogy ezzel fogják megszorongatni a Sonyt, illetve a Microsoftot, azaz elhappolják a PlayStation és Xbox felhasználókat, azonban ebből semmi sem lett. Nem is véletlenül. Borzalmas hibákat követtek el egymás után, amelyek végül kegyetlenül megbosszulták magukat.

Bíztak a felhőben

Pedig 2019 márciusában még olyan szépnek tűnt minden. A cég egy gigantikus eseményen indította útjára Stadia névre hallgató felhő alapú játékszolgáltatását. Ennek lényege az volt, hogy a programok a Google távoli, nagy teljesítményű számítógépközpontjaiban futnak, a felhasználó csak az audiovizuális jeleket kapja meg. Természetesen az irányítás, vezérlés, minden ugyanúgy történik, mint egyébként, csak nincs szükség a játékhoz drága számítógépre vagy konzolra.

Google Stadia gamepad kellett csak hozzás és a szolgáltatás Forrás: Google

Az elgondolás életképesnek tűnt, bár számos buktatóval rendelkezett, és az intő jel lehetett volna, hogy korábban már több hasonló kezdeményezés csúnyán elhasalt. A Google vezetői azonban magabiztosak voltak, és azt állították, hogy megoldották a problémákat. Ezek közül az egyik legjelentősebb az úgynevezett késleltetés. Azaz, hogy még a lehető legjobb minőségű netkapcsolat ellenére is előfordul, hogy a kiadott parancsokra a rendszer későn reagál, esetleg a játékost már rég lelőtték, de ő még mindig abban a tudatban van, hogy a karakterének semmi baja. Bizony a Stadia esetében is jelentkeztek ezek a problémák.

Se tv, se telefon, se Apple

Az ilyen úgynevezett streaming szolgáltatásnak akkor van igazán értelme, ha olyan eszközön teszik elérhetővé, ami önmagában nem elég erős a játékok futtatásához. Az okostévé tipikusan egy ilyen masina, azonban a Google 2021-ig még a saját Android TV platformjára sem készítette el az ehhez szükséges alkalmazást. Valamint természetesen a többi gyártó, így például az LG vagy Samsung okos televízióin sem volt elérhető az applikáció. Ez egyszerűen őrületes, hihetetlen és megmagyarázhatatlan hiba.

A Google Stadia minden eszközön működött... elvileg Forrás: Google

A mobilokon rögtön működött a dolog, azonban a kínálatban kevés volt az olyan darab, amelyet telefonra, azaz érintőképernyőre optimalizáltak. Nem lehet tudni, hogy mi járt a Google döntéshozóinak a fejében. Lehet, hogy komolyan gondolták, hogy majd mindenki vesz egy külön kontrollert a mobiljához? Mert ha igen, az gigantikus, fatális tévedés volt, és ezt bárki megmondta volna nekik rögtön, akinek van egy csepp józan paraszti esze.

Szintén komoly hátrányt jelentett a kezdetektől, hogy az Apple befeszült, és nem tette lehetővé, hogy az eszközein egyszerűen elérhető legyen a Stadia. Ennek oka elsősorban az volt, hogy a cupertinoi cég is elindította saját webes játékszolgáltatását, az Apple Arcade-t. Ez nem a streamingre, hanem a letöltésre, és kifejezetten a mobilokra fejlesztett játékokra fókuszál, és az első pillanattól kezdve sokkal-sokkal népszerűbb, mint a szerencsétlen Stadia.

Nem lehet letölteni

Szóval maradt potenciális célpontnak a Windows vagy Linux alapú PC és a konzolgép, de ha valakinek ilyen eszköze van, az jó eséllyel nem fog a problémás streaminggel vacakolni. A Google viszont nem tette lehetővé a játékok letöltését, hanem csak és kizárólag a már említett felhő alapú kapcsolatot erőltette, ami sokakat eltántorított a szolgáltatástól. Ráadásul a fizetési rendszer is borzasztóan körülményes volt, mert hiába volt előfizetéses modell is, ennek ellenére a jobb játékokat külön meg kellett vásárolni.

Emiatt rengetegen úgy érezték, hogy a Google csak le akarja őket húzni, és inkább hátat fordítottak a cégnek.

Pláne, hogy például a Microsoft vagy a Sony, tehát pont azok, akiket a Google ki akart szorítani, ezt sokkal-sokkal kulturáltabban és felhasználóbarátabb módon teszik. Az Xbox Game Pass keretein belül például havi pár ezer forint ellenében mindennel lehet játszani, nem kell külön vacakolni még extra díjakkal.

A Microsoft online szolgáltatásának vetélytársa lett volna. Nem lett Forrás: Origo

Mivel a Google elképesztő mértékben tele van pénzzel, ezért az első időszakban ingyenesen kellett volna kínálni a szolgáltatást, másod-harmadvonalbeli játékokkal. Nem is külön, hype-olt lufiként futtatni, hanem beleágyazni a nagy Google ökoszisztémába, rászoktatni az embereket, mint ahogy tették azt észrevétlenül például Gmail-lel. Ehelyett azt hitték, hogy a nagy márkanév már önmagában eladja majd a szolgáltatást, ajtóstul rontottak a házba, de ez szörnyű tévedésnek bizonyult. A legnépszerűbb Stadia-s játék, a Destiny 2 volt, de ennek is csupán 900 000 felhasználót tudtak összekaparni közel három év alatt. Ennyien kis túlzással egyetlen nap alatt játszanak a Call of Duty: Mobile vagy a World of Warcraft játékokkal.

Mondd, hogy soha!

A Stadia a Google szerelem gyermeke volt, azonban az üzleti világban nincs helye érzelmeknek. Láthatóan szívfájdalom nélkül szabadultak meg tőle, és a jelek szerint már az emlékét is temetnék. Láttunk már olyat, amikor egy cég egy sikertelen próbálkozás után nekifut még egyszer egy projektnek, de itt akkorát bukott a Google, hogy erre semmilyen esélyt nem látunk.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!