A legviccesebb számítógépes reklámok

Vágólapra másolva!
Bárgyú dalocskák, MS-DOS rap, a kamera előtt idétlenkedő Ballmer, és laptop, amitől a nőkről lehull a ruha. A számítógépes cégek nem fukarkodnak az ötletekben, amikor valami vicces dologgal kell eladni a termékeiket.
Vágólapra másolva!

A számítógépgyártók és szoftvercégek valamiért különösen kedvelik a vicces műfajt, ami a reklámokat illeti. Régen a humor segített megértetni, megkedveltetni a közönséggel az elvont, ismeretlen dolognak számító számítógépes dolgokat, nem is beszélve arról, hogy ami menő, azzal jól esik poénkodni. A dolog napjainkban kapott új lendületet, amikor egy-egy jól sikerült film önálló életet kezd élni az interneten, vírusvideó formájában. A legtöbb ilyen alkotás így egyenesen a videomegosztókra készül.

A hasonló munkáknak se szeri, se száma, a legemlékezetesebb filmeket azonban, amelyek a hazai internetező közönség számára sem teljesen ismeretlenek, három nagy cég, az Apple, a Microsoft és a Lenovo megbízásából követték el.

Steve Ballmer Windowst árul

Kezdjük egy igazi klasszikussal. A Microsoftról a legtöbbünknek nem a viccelődés jut eszébe, pedig Steve Ballmer, a cég szangvinikus lelkületű vezérigazgatója alkalmanként igazi humorzsák - és mostani válogatásunkba is a redmondi szoftveróriás szállított a legtöbb muníciót. Ebben a több mint két évtizede készült videóban az akkor még csak a Microsoft második embereként tevékenykedő Ballmer a legolcsóbb amerikai tévéshop-reklámok stílusában ecseteli a Windows 1.0 előnyeit.


A film eredetileg nem reklámnak, hanem belső használatra készült, és csak az internetnek köszönhetően vált ismertté. Amikor a Windows XP megjelent, Ballmer ismét a kamera elé állt egy remake kedvéért, de az közel sem olyan vicces, mint a friss és spontán eredeti.

Rapben az MS-DOS 5 upgrade-ről

Maradjunk egy kicsit a múltban, és szörnyülködjünk tovább! A rappelős MS-DOS 5 promófilmet elnézve nehéz elhinni, hogy ezt komolyan gondolták alkotói: a klipben minden felbukkan a bugyután grimaszoló főszereplőktől kezdve az elcsépelt rapper-kliséken át a korai kilencvenes évek buta szintetizátor-effektjeiig, ami csak kellemetlenné teheti az élményt a néző számára.


Ha végig bírjuk nézni ezt az öt perces, embert próbáló borzalmat, mosolyogva idézhetjük fel a DOS korában fantasztikus újításnak számító Undelete funkciót, a plusz 45 kilobájt memóriát, amit a rendszer fel tud szabadítani nekünk, vagy a grafikus kezelőfelületeket.


Vegyél inkább Macet - egy élő klasszikus


Pihentessük idegeinket most valami kellemesebbel. Az Apple soha nem volt rest, ha a PC-gyártókat, vagy egyenesen a Microsoftot kellett gúnyolnia, de 2006-ban indult be az igazi nehéztüzérség. A Get a Mac kampány interneten és televízióban is sugárzott részei a PC és a Mac gépet megszemélyesítő egy-egy figura (Josh Hodgman és Justing Long) segítségével figurázza ki a Windowst. A sorozatból már rengeteg rész készült, az itt láthatóban Gisele Bündchen is megjelenik, a szerepe szerint pedig nem más, mint egy Macen készült, tökéletes videó.


A kampány évek óta nem tud kifogyni az ötletekből, és rengeteg paródia, remix és készült belőle azóta. Justin Long a Die Hard IV egyik főszerepében is feltűnt Bruce Willis mellett, mint hacker, a közönség viszont inkább a Hodgman által játszott esetlen PC-figurát kedvelte meg, aki gyakran tényleg szerethetőbb, mint a laza, flegma Mac.

Dave? Hol vagy, Dave?

Az Apple-től nem hagyhatunk ki egy másik, régebbi, és kevésbé ismert klasszikust, amely, hasonlóan az első Macintosht bemutató 1984-témájú reklámhoz, szintén egy kultikus sc-fiből merít (már amennyire az 1984 sci-fi-nek számít). A téma itt Orwell helyett a 2001 Űrodüsszeia, és egyenesen HAL 9000, a túlságosan is öntudatos számítógép beszél a nézőhöz.

HAL itt éppen magába néz egy kicsit, és beismeri a fimbéli főszereplőnek, Dave-nek: nem az ő hibájuk volt, hogy a világ számítógépes rendszerei összeomlottak 2000. január elsején, amikor a dátum átfordult 1900-asról - a számítógépenek ismeretlen 2000-es helyett ismét 1900-ra, mivel a programozók nem készítették fel őket erre. A klipben említett Y2K-bug ugyan nem okozott globális gazdasági katasztrófát, mint ahogyan azt sokan jósolták, de a kilencvenes évek végén, amikor a reklám készült, ezzel hatásosan lehetett riogatni.

A reklám persze nem lenne jó reklám az Apple-nek, ha HAL nem ismerné be: csak a Macintosh gépeket alkották meg úgy, hogy nem fenyegette őket a probléma. HAL 9000 végül megkérdezi: "Ugye jobban szereted a Macintoshodat, mint engem, Dave? Dave?" De választ már nem kap - többit pedig magunk is hozzáképzelhetjük.

Fülbemászó borzalom, ismét a Microsofttól

Ilyen ellenféllel szemben nem csoda, hogy a Microsoft is erősíteni kényszerült. A Songsmith nevű szoftver nem más, mint egy zenekeverő szoftver, ami segít megzenésíteni dalokat. A reklámfilmben az alkalmazás egy alkotói válságba jutott reklámszövegíró apukát segít ki, és érdekessége - vagy a filmet készítő ügynökség fricskája -, hogy a gép, amin dolgozik, egy matricákkal álcázott MacBook Pro. Nehéz szavakat találni a reklámfilmre, az egész valahogy annyira rossz, hogy az már jó.


A nagymamaálló számítógép


Az elmúlt két években a Lenovo is beszállt a vicces reklámok készítésébe, belátva, hogy menő imázst ezzel lehet egy márkának teremteni. Az öltönyös-nyakkendős üzletemberek szürke világában jól ismert név a ThinkPad, amelyet a gyártó sokáig nem is akart a "pórnép" körében népszerűsíteni. A notebook-piac fellendülésével azonban változott a helyzet, és ők sem maradhattak le. A filmecske azt hivatott demonstrálni - kicsit eltúlozva, persze -, hogy milyen strapabíró jószág egy ilyen gép, még akkor is, amikor a rövidlátó nagymama kezei közé kerül a konyhában.


Csajozós laptop két képernyővel


Sex sells, vagyis a szex elad - elcsépelt aranyszabály a reklámszakmában, mégis, túl erős a kísértés, hogy időről időre ne készüljenek erre épülő alkotások. A Lenovo által megbízott kreatívok is ezt a receptet vették elő a w700ds dupla kijelzős laptop bemutatásakor, ami olyan extrákkal rendelkezik, hogy attól nők ledobják a ruhájukat. Az alkotóknak maximum azét jár a pirospont, mert filmre mertek vinni egy régi kocka ábrándot - és igen jó férfi főszereplőt találtak a jelenethez, aki még a felizgatott kolléganő jelenlétében is képes egy laptop extráiért lelkesedni.


A hányós reklám, ami a megrendelőnél is kiverte a biztosítékot


Ó, te jó ég, rögtön elhányom magam! Ez a neve annak az effektusnak, amikor a partnerünk meglátja, milyen perverz oldalakat nézegettünk a weben, és rosszul lesz tőle - legalábbis az Internet Explorer 8-at bevezető kampány egyik vírusfilmje szerint. A szintén a régimódi tévéreklámok modorában készült, kissé abszurd alkotás be is mutatja, ahogy a szende háziasszony rókázni kezd a férje gépén látottak miatt, ami egy idő után a megrendelő Microsoftnak is sok volt, és visszavonták a filmet. Ettől persze az még töretlen népszerűségnek örvend a videomegosztókon, és lehet, hogy eleve csak a feltűnéskeltés volt vele a cél.

Futottak még... sokan mások

Mint cikkünk elején említettük, a vicces számítógépes reklámoknak se szeri, se száma, bőségesen találhatunk belőlük a YouTube-on vagy más videomegosztókon idehaza, vagy akár nemzetközi szinten is kevésbé ismert alkotásokat. Ezek legtöbbje természetesen amerikai, és elmondható róluk, hogy, ellentétben a fenti alkotásokkal, nem is különösen jók. Mutatóba azért lássunk néhányat ezekből a kevésbé izgalmas netes leletekből is.

Adatvesztés a való életben

A BrightStor reklámja például igen találóan azzal állítja párhuzamba a céges adatvesztést, mintha egy megbeszélésre tartva a cég vezető alkalmazottai szép sorban elhullanának valamilyen buta baleset miatt. Abszurd, de lényegre törő ábrázolás, ami egy igazán egyszerű ötletre épül.

Bubu.exe? Hahaha!

A sok amerikai reklám között végre egy kivétel. Egy kicsit szájbarágós, de hangulatos a német Gdata antivírus-szoftverének reklámja, amely azt mutatja be: a számítógépes bűnözés ellen a rendőrség nem véd meg, csak egy jó vírusvédelem. A klipben szereplő hölgy hiába próbálja meg feljelenteni a rendőrségen a PC-jét tönkretevő Bubu.exe-t, az egyenruhások csak kikacagják.

Az AMD legázol

Végül egy már-már idegesítően lendületes reklám az AMD-től, hamisítatlan amerikai stílusban. A főszereplő egy szerencsétlen üzletember, aki sikertelenül próbálja meg leállítani az irodája felé száguldó szupervonatot, amikor a processzorokat reklámozó showman-szerű figura próbára teszi. Mivel nem a gyorsabb, AMD-s gépet választotta a Pentium III-mal szemben, nem kerülheti el a vég - persze csak viccesen.