Veszedelmes agyzabáló szörnyet alkottak a tudósok

Először állítottak elő mesterségesen veszedelmes prionokat laboratóriumi körülmények között.

A prionok fehérjetermészetű fertőző ágensek, a gazda fehérjéit alakítják át. Az átalakított fehérjék térszerkezete megváltozik, ezután az adott fehérje nem képes ellátni a testben végzett feladatait, ehelyett további fehérjéket alakít prionná, a fertőzés pedig futótűzként terjed. A betegség hatására az agyban mikroszkopikus lyukak képződnek, végül a központi szerv olyanná válik, akár egy szivacs. A visszafordíthatatlan elváltozások egy sor betegséghez vezetnek:

az érintetteknél demencia alakul ki, elvesztik az irányítást testük fölött, végül pedig meghalnak.

A legismertebb prionbetegség a Creutzfeldt–Jakob-szindróma (CJD) vagy ismertebb nevén a kergemarha-kór, de Amerikában egyre jobban terjed a krónikus sorvadásos betegség is. Ahogy az a kergemarha-kór esetében is látható, az állatokat fertőző prionok az embereket is megbetegíthetik.

A prionok mesterséges előállításával a tudósok természetesen nem a feltételeit akarják megteremteni egy lehetséges apokalipszisnek, inkább arra keresik a válaszokat, hogyan állíthatók meg a rendellenes fehérjék által okozott halálos kórok.

– nyilatkozta Jiri G. Safar neurológus.

Amennyiben sikerül megismerni a prionok ezen tulajdonságait, olyan gyógyszerek válnak kifejleszthetővé, amik lelassítják, vagy jobb esetben meg is fékezik a betegség terjedését.

Forrás: Origo

Teljesen új szörny született a kémcsőben

A prionbetegségek szerencsére nem gyakoriak, a CDC szerint az USA-ban évente 300 eset fordul elő. Sajnos ezek jelenleg gyógyíthatatlanok, így aki elkapja őket, gyakorlatilag halálra van ítélve.

A közelmúltban kutatók egy csoportjának ugyan sikerült mesterségesen létrehoznia rágcsálókat megbetegítő prionokat, ezek azonban szerkezetileg drasztikusan különböznek az emberi prionoktól, ráadásul másként is replikálódnak.

A kutatók ezúttal más megoldást választottak: prionfehérjéket előállító emberi gént ültettek be E.coli baktériumokba, amelyek így expresszálták (kifejezték) a destruktív molekulákat.

Az így alkotott prionok vadonatúj törzsnek számítanak, hozzájuk hasonlók nem fordulnak elő a természetben.

Ezt követően a fertőző ágenst génszerkesztett egerekbe juttatták. A rágcsálókat úgy módosították, hogy emberre jellemző fehérjéket állítsanak elő. Ahogy az várható volt, az újonnan létrehozott prionok súlyos neurológiai rendellenességeket idéztek elő a transzgenikus egereknél.

A mesterséges fehérjék akkumulálódnak a transzgenikus egér agyában Forrás: Case Western Reserve School of Medicine

A kutatás során a fertőzés egy másik kulcsszereplőjét is sikerült felderíteni.

A Ganglioside GM1 nevű molekula a sejtek közötti jelátvitel szabályozásában segédkezik, és jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a prionfertőzés futótűzszerűen terjedhessen.

Jöhetnek az eredményes terápiák?

A kutatók szerint olyan terápia kidolgozására lenne szükség,

ami gátolja a Ganglioside GM1 működését, ezzel párhuzamosan pedig a betegség terjedését.

Az is kiderült, hogy a prionbetegségek súlyosságát nem pusztán a rendellenes térszerkezetű fehérjék jelenléte határozza meg. A prionok struktúráiban olyan aminosavlánc-módosulások vannak, amik meghatározzák, hogy az adott prion milyen gyorsan szaporodik, mennyire fertőző, és milyen agyterületet vesz célba.

Az eredményeket a kutatók a Nature Communications tudományos folyóiratban tették közzé.

Forrás: Science Alert