Új immunkémiai technológiát dolgozott ki egy magyar cég

gyógyszer, laborat laboratory testing pipette pipetting analysis analytical biological BIOLOGIST BIOLOGY biotechnology research CANCER pharmaceutical chemical CHEMISTRY deoxyribonucleic acid DNA eppendorf tube experiment experimenting genetic geneticist g
Kémiai analízisre készítenek elő mintákat
Új immunkémiai, a többi közt a daganatos és az autoimmun betegségek eddigieknél precízebb felismerését segítő technológiát dolgozott ki uniós támogatással, egy csaknem 160 millió forint összköltségű projekt keretében az Anthelos Kft. - tájékoztatta a Szegeden és Kübekházán működő biotechnológiai cég vezetője az MTI-t.

Puskás László elmondta, a 2020-ban létrehozott cég speciális kutatási eszközöket kínál elsősorban a fertőző és életkorral összefüggő betegségek korai felismeréséhez és kezelésének monitorozásához a gyógyszerkutatás és a molekuláris diagnosztika területén működő partnereinek.

Hozzátette, hogy ennek érdekében - a kis mennyiségű folyadékoknak a makroszkopikus világban megszokottól eltérő viselkedését kihasználó - mikrofluidikus eljárásokat fejlesztenek ki, illetve a vizsgálatokat segítő optikai eljárásokat dolgoznak ki.

A most lezárult fejlesztés keretében egy egyedi 3D-s nyomtatót állítottak üzembe, amely mikronos mérettartományban akár 500 ezer szín nyomtatására is képes. A berendezéssel olyan "minilaboroknak" nevezett apró eszközök hozhatók létre, amelyek kapillárisrendszerében egy mintán egymástól térben elkülönítve különféle reakciók mehetnek végbe.

Illusztráció Forrás: Science Photo Library/TEK IMAGE/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Tek Image/Science Photo Library

A megoldás a jelenlegi gyorsteszteknél sokkal érzékenyebb, precízebb vagy akár bonyolultabb diagnosztikai eljárásokat tesz lehetővé - közölte a biológus, jelezve: a vállalkozás a projekt keretében egy speciális szkennert is vásárolt, amellyel az apró eszközökről leolvashatók a tesztek eredményei.
Az úgynevezett diagnosztikai kittek kifejlesztése mellett a nyomtató alkalmas rugalmas orvostechnikai bemutatómodellek, prototípusok vagy különleges művészeti alkotások készítésére is.
Az Anthelos Kft. előnye más, 3D-nyomtatással foglalkozó vállalkozásokkal szemben, hogy a technológiai és informatikai eszközök mellett rendelkezik a fejlesztéshez szükséges biológiai, kémiai és diagnosztikai tudással is - hangsúlyozta a szakember.

A cég a fejlesztéshez 111,46 millió forint feltételesen vissza nem térítendő európai uniós támogatást kapott.