Gyermekvédelmi programot hirdet a Balenciaga a BDSM-botrány után: megbánás vagy képmutatás?

Balenciaga, divat, márka, divatmárka, illusztráció
Hong Kong - April 13 2019: Balenciaga luxury fashion goods store in shopping center. Brand logo and view inside the store
Vágólapra másolva!
Avagy, hogyan bújjunk ki a tetteink következményei alól.
Vágólapra másolva!

Mint ismert: a Balenciaga divatmárka nemzetközi botrányt kavart azzal, hogy reklámkampányában kisgyerekeket pózoltatott BDSM-tematikájú plüssállatokkal, sátánista jellegű díszletben. A hirdetés részeként olyan kép is napvilágot látott, amin a Legfelsőbb Bíróság Ashcroft kontra Free Speech Coalition gyermekpornográfiával kapcsolatos ügyének papírjai láthatóak, melynek értelmében a bíróság a virtuális gyermekpornográfiát „védetté tette”. A díszletben felbukkant a U.S. kontra Williams ügy iratai is, amely kriminalizálta a gyermekpornográfiát.

A médiában kapott negatív visszhang következtében a Balenciaga ugyan eltávolította a képeket és nem győztek bocsánatot kérni a baklövésért, azonban a kampány képeiről készült képernyőfotók azóta is vírusként terjednek a közösségi oldalakon.

A neves divatmárka bizarr reklámjával kapcsolatban megállapítható, hogy mindaz, amit a cég a nagyközönség elé tárt, nem véletlenül nézett ki úgy, ahogy:

ezt a koncepciót valaki kitalálta, megtervezte, beszereztette a tárgyakat, berendeztette a díszletet, majd a közepébe állíttatta a gyerekeket.

Épp csak a felelősséget nem vállalta eddig senki.

A cég a szülők ügyvédjeinek megnyugtatásaképp 25 millió dolláros pert indított a reklámkampány készítői ellen, de például a művészeti vezetőjükről, Demna Gvasaliáról mélyeket hallgatnak, aki egyébként a szokatlan és transzgresszív ízléséről ismert. Tőle is csak egy laza magyarázkodásra és félválról vett bocsánatkérésre futotta.

Gabriele Galimberti, a reklámokat megörökítő fotós is a kezét mossa. Egyik nyilatkozatában elmondta, hogy egyáltalán nem volt beleszólása a kreatív inputba, azt viszont megerősítette, hogy a Balenciaga választotta ki a gyerekmodelleket a „punk” tematikájú kampányhoz.

Szintén a szülők ügyvédjeinek és a közvélemény megnyugtatásaként szolgálhat a február elején bejelentett együttműködés, melynek keretében a Balenciaga a Kering Alapítvánnyal közösen hároméves gyermekvédelmi programot indít. Célkitűzésük, hogy a Nemzeti Gyermekszövetség Mentális Egészségügyi Intézete közel kétezer, gyermekbántalmazásra szakosodott szakembert képezzen ki, „az együttműködés keretében akár 55 000 gyermek is részesülhet mentális egészségügyi ellátásban”.

Céljuk továbbá az is, hogy felkeltsék a közvélemény figyelmét „a gyermekbántalmazás és gyermekvédelem”, valamint „a boldog és egészséges gyermekkor előmozdításával kapcsolatban”.

Azonban mindez vélhetően csak képmutatás. A Balenciaga nem bánt meg semmit és még csak kellemetlenül sem érzi magát a bizarr reklámkampánya miatt, minden törekvésüket a jogi szankciók alóli kibújás, ill. annak enyhítése motiválhatja.