Felmondó beszélgetés: az ideális forgatókönyv

Vágólapra másolva!
Az egyik legnehezebb vezetői feladat a munkatárs elküldését közölni. Ráadásul a rossz felmondás a cég hírnevét is rontja, a maradókat elbizonytalanítja és az elküldöttek álláskeresését is nehezíti. Két vezetői tanácsadót arra kértünk, foglalja össze, mire figyeljenek a vezetők, milyen gyakori hibákat követnek el.
Vágólapra másolva!

"A vezetőnek akkor könnyebb a felmondást közölnie, ha a munkatársnak saját hibájából kell távoznia: nem teljesít a célkitűzéseknek megfelelően, nem lojális a munkaadóhoz, kilóg a csapatból. Sokkal nehezebb kommunikálni, ha a felmondás gazdasági kényszer, létszámleépítés miatt történik, tehát nem a beosztott elégtelen teljesítménye miatt", mondja Lovas Zsuzsa vezetői tanácsadói, több konfliktuskezelésről szóló könyv szerzője.
A szakértő azt tapasztalta, sok vezetőt nyomasztja ez a beszélgetés, álmatlan éjszakái vannak, gyötrődik, nem tudja, hogyan fogalmazza meg a felmondást, kerüli a dolgozót, esetleg szabadságra megy.

Híre megy az inkorrekt felmondásnak

"Van tétje a vezető számára ennek a beszélgetésnek: a cég image-ét jelentős mértékben befolyásolja, hogyan mondunk fel. A szakmán belül is gyorsan híre megy a korrekt vagy a negatív bánásmódnak. Szintén befolyásolja a felmondás stílusa a cégen belüli kommunikációt, a munkatársi elégedettséget, elkötelezettséget. Éppen ezért a felmondás után beszélni kell a csapattal, tájékoztatni kell őket a jövőbeli történésekről, a bizalomról" - jegyezte meg a vezetői tanácsadó.

Nem szabad leadni alacsonyabb szintre

Juhos Andrea, karriertanácsadó (képünkön), a DBM Hungary outplacement-tanácsadással foglalkozó cég ügyvezető partnere a vezetői felelősséget hangsúlyozza: "Nagy hibának tartom, ha a felsővezető leadja a munkát a humánerő osztály vezetőjének. Azt tanácsoljuk a HR-eseknek, ne fogadják el a felsővezető felkérését, ha nem ők hozták a döntést. Minden vezetőnek magának kell a munkatárs szemébe mondani döntését, nem csak a jó híreket kell kommunikálnia. Ha nem ezt teszi, csorbul a tekintélye"- véli Juhos Andrea.

Készülni a gyakori kérdésekre

A karriertanácsadó javaslata a beszélgetés menetére: Tanácsos előre meghatározott forgatókönyv alapján felépíteni a beszélgetést, a felmondást írásban is átadni és csoportos leépítés esetén mindenkivel hasonló módon és időtartamban beszélgetni, legfeljebb 30 percben. Lehet készülni a 15-20 gyakori kérdésre is: például: Miért pont engem tesznek ki? Nem írok alá semmit, csak az ügyvédem jelenlétében beszélek stb.
Fontos, hogy az beszéljen az elbocsátott dolgozókkal, aki a döntést meghozta.
Olyan irodában történjen a beszélgetés, amely otthonos, nem lehet belátni.

Azonnal térjünk a tárgyra

Térjünk azonnal a tárgyra, ez nem az a műfaj, melyben kedélyesen lehet indítani.
A beszélgetés egyik legnehezebb része a felmondás indoklása. Könnyebb a vezető helyzete, ha pontos teljesítményértékelési rendszer áll a háttérben. Tanácsos nem más kollégához mérni a produkciót, csak az érintett munkavállalóról beszéljünk.
Az indoklás alatt és után a munkavállaló reakcióit érdemes figyelni. Előfordul ugyanis, hogy az üzenet nem ment át, nem tudatosult a közlés.