Pénteken feldübörögnek a motorok a rali-világbajnokság tizedik fordulóján, az Új-Zéland-ralin. Minden futamnak megvan a maga jellemzője (leghosszabb, leggyorsabb, legnehezebb), ezúttal kevésbé fontos jelzővel illethetjük az előttünk álló megmérettetést: a legszebb. A pálya hamisítatlan új-zélandi terepen, lankás zöld mezőkön, erdőkben, meredek szilás tengerparton, buja termést hozó földeken fut keresztül. Először rendezik szeptemberben a futamot, minek következtében a déli féltekén nyiladozó nyár még színesebbé teszi a helyszínt.

Fotó: Reuters
A legtöbb futamgyőzelemre (is) hajtó Sainz és McRae Ford Focust vezet
Legutóbb - egyebek közt - nem kisebb volt a tét, mint hogy ki lesz a legtöbb vb-futamot nyert versenyző. Ez a Finn-ralin nem dőlt el, hiszen a négy esélyes közül egyiknek sem sikerült a nagy tett. Tommi Mäkinen (Mitsubishi) már az első gyors elején kicsúszott és kiesett, Juha Kankkunen (Hyundai) a tizenhatodik speciálon motorhiba miatt volt kénytelen kiállni, míg Carlos Sainz (Ford) a hatodik, Colin McRae (Ford) pedig a harmadik helyen végzett. Most újból harcba szállnak a dicsőségért, Juha Kankkunen kivételével.

Hyundai

A Hyundai Castrol World Rally Team a már jól bevált kettősöket küldi harcba. A Kenneth Eriksson, Staffan Parmander és Allister McRae, David Senior párosoknak közepes eredménnyel zárult a legutóbbi futam, előbbi a 12., utóbbi a 13. helyen zárta a Finn-ralit. Kenneth Eriksson személyében egy rutinos Új-Zéland-specialistát tudhat soraiban a Hyundai, hisz a svéd már háromszor ('95, Mitsubishi, '97, Subaru, '99, Formula-2) nyerte a futamot. "Egyszerűen imádom ezt a versenyt. Változatos, gyönyörű környezetben fekszik a pálya. A tapasztalatomnak köszönhetően előrelépésre számítok."

"Természetesen sokat várunk a versenytől, hisz tavaly itt sikerült megszerezni a csapat első szakaszgyőzelmét, ráadásul öt másodperccel vertük a mögöttünk végző legjobbat"- mondta Alister McRae. "Ez bizonyítja, hogy fekszik nekünk a pálya, és hogy az autó is képes jó teljesítményre. Az Új-Zéland-rali a pilóták versenye. Kényelmes a pálya, és nyomhatod, ahogy tudod."

Mitsubishi

A Marlboro Mitsubishi Ralliart három autóból álló különítménnyel indul neki az 1690 kilométernek. A Tommi Mäkinen, Risto Mannisenmaki, és a Toni Gardemeister, Paavo Lukander kettősök Lancerrel, Freddy Loix, Sven Smeets pedig a már megszokott Carisma GT-vel futnak. Szükség is van az erős gárdára, hisz a Forddal holtversenyben, 66 ponttal vezetnek a világbajnokságban, s Mäkinen 6 pontos előnye sem mondható tetemesnek. "Most különösen nagy szükségünk van egy a jó eredményre, mert a hajrá előtt megléphetünk üldözőinktől" - mondta Mäkinen, aki 1999-ben egyszer már a dobogó tetejére állhatott Új-Zélandon. "Finnországban kicsúsztunk ugyan, de javítottunk az autó kezelhetőségén. Biztos vagyok a jó szereplésben."

Peugeot

Fotó: Amber PR
Rovanperä és a Peugeot hátránya is behozható még
A Peugeot Sport nagy reményekkel indítja útnak Marcus Grönholmot, Didier Auriolt és Harri Rovanperät, mivel a tavalyi futam jól sikerült a francia gyárnak. Grönholm nyert, és annak ellenére, hogy Delecour kiesett a 11. gyorsaságin, három szakaszgyőzelmet szerzett, tehát az autón idén sem múlhat a siker. A konstruktőrök között a Peugeot jócskán lemaradva a harmadik helyen áll, míg az egyéni világbajnoki tabellán Rovanperä a negyedik, Grönholm a hatodik helyen tanyázik. Rutin szempontjából a Peugeot is jó eredményekre számíthat, Grönholm tavalyi diadala mellett Auriol négyszer állhatott dobogóra (harmadik lett '91-ben, és '93-ban, második '95-ben és '98-ban), Rovanperä '98-ban pedig győzni tudott Formula-2-es kategóriában. "Ahhoz, hogy versenyben maradjunk és jó helyezéssel zárjuk az évet, minimum tíz pontot kell szereznünk a hátralévő öt vb-futamon"- vázolta fel a Peugeot helyzetét és tervét Jean-Pierre Nicholas csapatigazgató. "Számunkra minden futam egy újabb kihívás lesz."

Subaru

A Subaru World Rally Team is a háromautós gárdák közé tartozik. Richard Burns és Petter Solberg küzdhet majd a csapatpontokért, és Toshi Arai ülhet a harmadik Impreza 2001 volánja mögé. A tavalyi futam nem sikeredett fényesre a Subarunak. Burns és Kankkunen jó csapattársakhoz híven egyszerre estek ki a huszadik speciálon, s mindkettőnek motorhiba okozta vesztét. A Subaru is igyekszik összekapni magát, mert a háromszoros világbajnok csapatnak idén sem termett sok babér, s a Peugeot mögött négy ponttal lemaradva a negyedik helyen "kullog". "Gyönyörű emlékeim fűződnek Új-Zélandhoz, itt nyertem először világbajnoki futamot ('96, Mitsubishi)" - emlékszik vissza Richard Burns. "Jól ismerem a körülményeket, így a gumiválasztás nem lesz nehéz. Hasonló beállításokat fogunk alkalmazni, mint Finnországban, ebből kiindulva nem lehet komolyabb problémánk" - tette hozzá az angol.

Ford

Fotó: Amber PR
Nyiladozó nyár, kék ég, erdő, Ford-por
A Ford Martini csapat a Mitsubishihez hasonló helyzetben van, 66 ponttal - holtversenyben Mäkinenékkel - az élen áll. Tavaly a Peugeot-val szemben maradt alul, idén a japán csapattal küzd a gyári elsőségért, és minden bizonnyal nem szeretné az utolsó versenyekre hagyni a döntést. Colin McRae a második, Carlos Sainz a harmadik a pilóták versengésében, s mindkettő jó eséllyel akadályozhatja meg Mäkinent ötödik világbajnoki címének megszerzésében. A 2000-es Új-Zéland-rali legeredményesebb csapata messze a Ford volt. McRae második, Sainz harmadik, és az akkor még Fordos Solberg negyedik helyezésének köszönhetően a legnagyobb önbizalommal startolhatnak pénteken. "Burnshöz hasonlóan és is itt nyertem először vb-futamot, így nekem is kedves az új-zélandi verseny. Az elkövetkezendő három murvás rali (új-zélandi, ausztrál, brit) döntő fontosságú a világbajnokság végkimenetele szempontjából" - mondta a 33 éves skót. "Pontokat kell szereznünk, hogy nyugodt lélekkel indulhassunk San Remóban és Korzikán."

Kovács Iván

Ajánlat:

Korábban: