"Véletlenül nem lehet a forgalommal szemben hajtani" - mérnökök a szembehajtásos balesetekről

megerősített tiltó táblák, formalommal szemben haladás, tenyértáblák, autópályák
Vágólapra másolva!
Az autópályák lehajtóit centiméterre megtervezik, a hazai szabványok még az osztrákoknál is szigorúbbak - állították az [origo]-nak úttervező, építő- és ellenőrző mérnökök. Szerintük akadnak ugyan kivitelezési hibák, de nem lehet véletlenül a forgalommal szemben közlekedni. Szerdán hajnalban újabb három ember halt meg, mert menetiránnyal szemben hajtott valaki az M6-os autópályára.
Vágólapra másolva!

Forrás: MTI/Dunaújvárosi tűzoltóság
Jelenleg nem tudni, hogyan került rossz sávba a személyautó

"Azt még el tudom képzelni, hogy - mint a lágymányosi felhajtónál - a helyismeret hiánya és a túl bonyolult kereszteződés miatt valaki a forgalommal szemben hajt fel egy hídra, de egy autópálya szembe sávjába nem lehet véletlenül befordulni" - állította egy névtelenséget kérő útépítő mérnök az [origo]-nak.

Szerdán hajnalban három ember életét vesztette az M6-os autópályán Iváncsánál, amikor a forgalommal szemben haladva karamboloztak. Azt egyelőre nem tudni, hol hajtottak fel a rossz sávba. Az újabb szembehajtós balesetről egy-egy útépítőt, tervezőt és egykori minőségellenőrt kérdeztünk, arra voltunk kíváncsiak, mi lehet az oka az ilyen tragédiáknak, és hogy forgalomtechnikai eszközökkel meg lehet-e akadályozni ezeket.

A számos autópálya építésénél vezetőként dolgozó, és névtelenséget kérő útépítő szerint a kivitelezéskor minden, Európában ma ismert eszközt használnak ők is, így a különféle táblákat és felfestéseket is. Eddig egy kivétel volt ez alól, az úgynevezett tenyértábla, de újabban ezt is felhelyezik egyre több helyen. A mérnök állította, az íveket úgy építik, hogy a lehajtón való esetleges felhajtáskor a kanyarodás geometriájából egy autósnak éreznie kell, hogy rossz úton jár.

"A felhajtók építésénél akadnak kivitelezési hibák, például hogy a tervezettnél rövidebbre építik végül az autópályára forduló gyorsító ívet" - mondta Kovács Csaba, aki minőségbiztosítási vezetőként évekig dolgozott autópályák építésénél. Ugyanakkor az ív formája szerinte ebben a néhány esetben is egyértelműen jelzi a rossz irányba autózónak a hibát. Másrészt ő is a táblákat említette végső kontrollként, amelyeket figyelnie kell minden autósnak.

Forrás: MTI/Földi Imre
Tenyértábla egy autópálya-pihenő kihajtójánál

"A műszaki előírások centiméterre meghatározzák a minimális ívsugarat, amely egyébként európai szabványokon alapul. Sőt a magyar autópálya-építési előírások egyes pontokon még az osztrákokénál is szigorúbbak" - jelentette ki a számos hazai autópálya-szakaszt megtervező Utiber Közúti Beruházó Kft. tervezési igazgatója, Lakits György.

Kérdésünkre, hogy az autópályás balesetek tapasztalatai valamilyen módon megjelennek-e a tervezésben, az igazgató azt mondta, hogy a műszaki előírásokat három-négy évenként átdolgozzák. Emellett nemrég beépült egy pluszbiztosíték is a rendszerbe: az uniós úttámogatások minél biztosabb elérése érdekében a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő az elkészült terveiket forgalombiztonsági auditnak veti alá. "Nem szoktak kiderülni hibák" - állította az igazgató, aki mérnöktársához hasonlóan úgy fogalmazott: "kilométereken át nem lehet véletlenül a forgalommal szemben hajtani".

Vagyis a tervező, az építő és az ellenőrző is azt állítja, hogy a magyar autópályák fel- és lehajtói biztonságosak és jól kitáblázottak, az autósoknak kell jobban figyelniük. Azt viszont megfontolandónak tartják, hogy a járművezető-képzésben több gyakorlati órát kellene kötelezővé tenni. Azzal már mi is több cikkben foglalkoztunk, hogy az oktatók egy része szerint némelyiküket spórolásra, órák elcsalására kényszeríti a nem kellően szabályozott piac.

Habár Lakits szerint is jobb lenne a több vezetésóra, emlékeztetett rá, hogy az autópályák a legbiztonságosabb útfajták. "Ezeken még a kezdő, figyelmetlenebb sofőrök is nagyobb biztonságban vannak, hiszen haladás közben például sokkal kevesebb alkalommal kell az elsőbbségadási szabályokat alkalmazniuk".

Tavaly volt a legtöbb ilyen baleset

Az MTI archívumából kiderül, hogy 2010 messze kilóg a forgalommal szemben hajtás miatt bekövetkezett balesetek sorából.

2003. november 14. - Tömeges ütközés történt az M1-es autópályán Bábolna közelében, amikor egy autó a forgalommal szemben haladt, emiatt több jármű karambolozott. A balesetben egy ember sérült meg könnyebben.

2006. szeptember 7. - A forgalommal szemben vezette autóját az M7-es autópályán egy idős férfi, aki elől a 85. kilométernél egy autós még ki tudott térni, a következő azonban az árok melletti vadvédőrácsba csapódott. Az autóban utazók közül ketten súlyosan, egy ember könnyebben megsérült. A baleset után az idős férfi a forgalommal szemben továbbhajtott, és két kilométerrel távolabb egy másik kocsival is összeütközött. Az idős férfi könnyebben megsérült.

2008. január 8. - Frontálisan összeütközött egy menetiránnyal szemben közlekedő kocsi és egy román autóbusz az M7-es autópálya Nagykanizsa felé vezető oldalán. A személyautó vezetője életét vesztette.

2009. július 14. - Két személygépkocsi ütközött frontálisan az M5-ös autópályán Lajosmizse közelében, mert egy olasz rendszámú autó a forgalommal szemben haladt. Az egyik kocsi az autópályán éppen egy kamion előzésébe kezdett, amikor a szemből érkező, olasz autóval ütközött. Az összeroncsolódott járművek közül a vétlen személygépkocsiban két ember megsérült.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Ezen a lehajtón kanyarodtak fel a fiatalok a Lágymányosi híd irányába

2010. január 10. - A helyszínen meghalt annak az autónak a vezetője, aki kocsival a forgalommal szemben haladva egy tehergépkocsival frontálisan ütközött Kecskemét mellett az M5-ös autópályán, a Budapest felé vezető oldalon. A személyautókat szállító tehergépkocsi keresztbefordult az pályán, és az álló szerelvénybe több kocsi is beleszaladt.

2010. július 5. - Felborult és kigyulladt egy kamion az M6-M60-as autópályán Bóly közelében, miután a jármű három szalagkorlátot szakított át, és csaknem kétszáz méteren keresztül a forgalommal szemben haladt a pályán. A kamion akkor borult fel, amikor a sofőr hirtelen elrántotta a kormányt, de a vezető még időben ki tudott ugrani. A kamion több száz liter üdítőt szállított, kigyulladtak a műanyag palackok is. A balesetet vélhetőleg az okozta, hogy a jármű vezetője elaludt vezetés közben. A sofőr csak könnyebben sérült meg.

2010. október 7. - Halálos baleset történt az M7-es autópályán Nagykanizsa keleti lehajtójánál, amikor egy kocsi a forgalommal szemben haladt az autópályán. A jármű egy vele szemben szabályosan közlekedő nyerges vontatónak és az ahhoz kapcsolt félpótkocsinak ütközött, ez után pedig egy mögötte érkező másik nyerges vonatónak vágódott. A személyautót vezető férfi a helyszínen meghalt.

2010. november 18. - Három fiatal meghalt, három súlyosan megsérült, amikor a Lágymányosi híd budai hídfőjénél autójuk a forgalommal szemben hajtott fel a hídra, ahol összeütközött egy tehergépkocsival. A teherautó a személygépkocsi bal oldalába csapódott, az autóban utazók beszorultak a roncsok közé. Az áldozatok és a sérültek a Jászság Népi Együttes tagjai voltak.

2011. március 16. - Az M3-as autópálya 42. kilométerénél, a fővárosból kifelé vezető oldalon egy autó a forgalommal szemben hajtott fel az autópályára, ahol frontálisan ütközött egy szabályosan közlekedő személygépkocsival. A balesetben elhunyt a vétlen autó vezetője és utasa, Arnóth Sándor fideszes országgyűlési képviselő, Püspökladány polgármestere is. A vétkes autó vezetője, aki szintén életét vesztette, ittas volt.