Feltételeket szab a német kormány Opel-ügyben

Vágólapra másolva!
Noha egy ideig reális lehetőségnek tűnt, hogy május 4-én a Fiat autóipari konszern vezetője bejelenti az Opel megvásárlását, a tranzakció, ha létre is jön, biztosan sokat csúszik. A német kormány megpróbálja befolyásolni a folyamatot, és még nem kötelezte el magát a Fiat mellett - sőt, egyes szakértők a rivális vállalat mellett kardoskodnak.
Vágólapra másolva!

Számos feltételt szabna a német kormány az Opel autógyártó leendő felvásárlójának ahhoz, hogy anyagilag és erkölcsileg támogassa az ügyletet - írta hétfőn a Financial Times egy birtokába került, Frank-Walter Steinmeier külügyminiszter és kancellárhelyettes által szignált belső dokumentumra hivatkozva.

Az FT által ismertetett dokumentum felsorolja azokat a szempontokat, amelyek alapján a német kormány "értékeli" a vevőjelölteket. Egyebek között azt, hogy az adott cégek a felvásárlás után Németországban kívánják-e működtetni a központjukat, hány alkalmazottat akarnak elbocsátani, mennyire megalapozottak a pénzügyi terveik, milyen tapasztalataik vannak az akvizícióik terén, és mennyire elfogadottak az Opel-alkalmazottak körében.

A kormányzat papíron nem dönthetne arról, hogy a tulajdonos, jelenleg nagy bajban lévő General Motors kinek adja el az Opelt, de természetesen naivitás volna azt hinni, hogy valóban nincs ebbe beleszólása. Hivatalosan jelezte már, hogy hajlandó az új tulajdonost hitelgaranciával segíteni.

A Fiat vezetője, Sergio Marchionne hétfőn tájékoztatta a német kormány illetékes miniszterét az Opel átvételével kapcsolatos terveiről. Az FT korábban azt írta, Marchionne terveiben az szerepel, hogy a Fiat Auto egyesül az Opellel, a Vauxhall-lal, a Saabbal, és a GM egyéb európai márkávial, aminek révén - az olasz cég Chrysler-részesedésével együtt - egy olyan konszern jöhet létre, amely 80 milliárd eurós forgalommal és évi 6-7 millió eladott gépkocsival büszkélkedhet.

Karl-Theodor zu Guttenberg német gazdasági miniszter a sajtót tájékoztatva elmondta, hogy a Fiat érdekes tervet terjesztett elő, az azonban mindenképp tanulmányozásra szorul. Guttenberg szerint döntés semmiképp sem várható a közeli jövőben, az Opel - illetve a gyárnak közvetett pénzügyi támogatást ígérő kormány - újabb befektetői ajánlatokat vár.

A miniszter név szerint említette a Magna nevű kanadai-osztrák autóalkatrész-gyártó céget, amely az elmúlt napokban ugyancsak érdeklődését fejezte ki az Opel iránt, és amely iránt - kecsegtető orosz piaci kapcsolatai miatt - a jelek szerint Németországban jóval nagyobb a bizalom, mint a Fiat iránt, amelynek éppúgy nagy adósságai vannak, mint az Opelnek.

Mindennek ellenére az olasz gyár elnöke részletes átvételi tervet terjesztett elő, hangoztatva, hogy az Opel európai üzemeivel szövetkezve Európa legnagyobb autógyárát, az amerikai Chryslerrel együttműködve a világ második számú autóóriását hoznák létre a Toyota mögött. Marchionne szerint megmaradna az Opel márkanév, és megmaradnának a német gyár fő típusai is.

Guttenberg miniszter tájékoztatása szerint a Fiat vezetője elmondta, hogy a négy németországi üzem közül a három összeszerelő gyárat, azaz a rüsselsheimi, a bochumi és az eisenachi üzemet mindenképp megtartanák, a motorgyártással foglalkozó, kaiserslauterni gyár sorsa azonban bizonytalan.

Bár az összesen 25 ezer németországi Opel-alkalmazott közül Kaiserslauternben csak kevesen - mintegy ezren - dolgoznak, az esetleges bezárás megszellőztetése minden bizonnyal tovább növeli majd a bizalmatlanságot a Fiattal szemben.

A német kormány gazdasági minisztere elmondta, további részleteket várnak a Fiat elképzeléseivel kapcsolatban, de várják a további jelentkezőket is. Ezzel egy időben több német szakértő annak a nézetnek adott hangot, hogy a Magna közreműködése kívánatosabb lenne. Utaltak arra, hogy az olasz és a német gyár a termelési struktúrában, illetve a gyártási palettán több helyütt is átfedi egymást.

Eközben a két említett miniszter közötti nyilatkozatháború színesíti az ügyet, különös tekintettel a szeptember 27-én közelgő parlamenti választásokra. A konzervatív Guttenberg azzal vádolta szociáldemokrata kollégáját, hogy túl közel áll az Opel szakszervezeteihez, és azt igyekszik befolyásolni, aminek a részeleit nem ismeri. Steinmeier pedig azzal vágott vissza, hogy Guttenberg az Opel jövőjét veszélyezteti, amikor nem hajlandó tárgyalni az állami részesedésvásárlásról.