Rendkívül költséges, műszaki problémákkal nehezített és bizonytalan a befejezése - nagyjából ennyi biztosat lehet tudni a négyes metró elkészültéről.
A paravánokkal elkerített tereken boltok, kereskedők és lakók kerültek nehéz helyzetbe, sok helyen immár évek óta kénytelenek az építkezéssel járó koszt, káoszt és forgalomeltereléseket elviselni. Csak a Keletinél hatvan üzlet fennmaradásáról van szó, ennyi bolt található a Baross tér két oldalán. Az építkezés egyébként csendes, alig mozdul a gödörben valaki, a járókelők többségének pedig fogalma sincs, hogy meddig tart még ez az állapot.
Tovább tart a Mikulás
Egyfajta időutazás a Keleti pályaudvar környékén sétálni napközben - nem sok minden emlékezteti az embert egy 21. századi, világvárosi címre pályázó metropoliszra. A még december közepén is Mikulás-csokoládét áruló utcai árus azon kesereg, hogy nem megy a bolt, a cigarettát lejmoló helyi vagány meg akarja venni az [origo] kameráját, a politikai felhangú megszólalásokból pedig leszűrhető, hogy a rendszerváltozásra itt nem sokan emlékeznek vissza jó szívvel. Egy helyi lakos elmondta, azért költöztek a Baross térre, mert azt ígérték, hogy idén befejeződik a felhajtás, most pedig nem meri elengedi egyedül a gyerekeit sehova sötédedés után.
Az egykori Libri könyvesbolt helyén most kínai diszkont működik, a két gyógyszertár közül az egyik már bezárt, a másik pedig megszűnt éjjel-nappali lenni. A Rossmann melletti üzlet üres, a mellékutcában a görög étkezde húzta le a rolót. Csődbe ment egy pékség és a helyén nyílt étkezde is, szintén a metróépítés alatt lett két cipészből egy.
Az emberek leszegett fejjel, egymást kerülgetve sietnek a paravánok között, alig áll meg valaki a kérésünkre. Úgy tűnik, hogy csak a külföldiek kíváncsiak arra, hogy tulajdonképpen mi is folyik a gödörben. A kémlelőlyukak elé a népharag és plexitáblákat tett, a farostlemez paravánokat is rendesen összefirkálták.
"Addig volt jó, míg Kádár élt"
"Még nem jött össze ezer forint, pedig ma nincs is hideg" - mondja a kék kezeslábasba öltözött utcai árus, aki szerint "tavaly még jobban ment, rettenetes ez az építkezés". A portékát végignézve nem tűnik meglepőnek, hogy alig van forgalom; Mikulás-csokik és virgácsok adják a kínálat nagy részét. "Senki nem tudja, hogy meddig megy még ez. Össze-vissza beszél mindenki, azt mondták, hogy már idén kész lesz, aztán most meg valahol 2015-nél járunk, nem?" - kérdezi az árus.
Egy hatvan év körüli hölgy hangosan méltatja a Kádár-rendszert, és ezzel a véléményével nincs egyedül. "Akkor még mindenkinek volt munkája és a kommunista szombatot is szívesen vállaltuk, pedig nem adtak érte pénzt. Akkor minden máshogyan ment, az utak is gyorsabban készültek el és ez a metró is működne" - harsogja.
Az alagútépítés 2007 áprilisában kezdődött, de a beruházás már akkor is késében volt, hiszen az 1996-os elképzelések szerint már abban az évben szerelvényeknek kellett volna közlekedniük. A 2002-ben kitűzött 2009-es határidőt sem tudták tartani, majd a beruházás elkészültének határidejét 2010. december 31-re módosították. Két éve azt mondták, 2011-re várható a 4-es metró átadása, idén októberben pedig azt jelentették be, hogy újabb tíz hónapot csúszik a kivitelezés, miután az alagútfúrást végző Bamco konzorcium az eredetileg tervezett 22 hét helyett csak 50 hét alatt tudja megépíteni az alagutat a Baross térig. A próbaüzem így reálisan már csak 2012 őszén kezdődhet meg.
"Ingyen felírhatjuk magunkat a palánkra"
"Én egész életemben dolgoztam - jó, fusiztam, de volt igazolványom hozzá -, és láttam, hogy hogy megy ez külföldön. Itt semmi nem megy úgy, ahogy kellene. Büszke vagyok arra, hogy cigány vagyok és nem örülök, hogy bejönnek a kínaiak, mert nekünk, magyaroknak nem marad pénzünk" - hangzik egy sommás vélemény.
A kínai árusok és boltok valóban elszaporodtak az elmúlt években a Baross téren és a környező utcákban. "Onnan vásárolnak, persze, én is ott veszek sok mindent" - mondja egy járókelő, aki elismeri, hogy ezek a boltok sokkal olcsóbbak, de azért azt is hozzéteszi, hogy már lassan nincs is más errefelé. Egy elsősorban ruhaneműre szakosodott boltban az eladó kérésünkre megkérdezi az üzlet kínai vezetőjét, hogy csökkent-e a forgalom. A válasz igen, de ennél többet nem lehet kihúzni belőlük.
Harminc év után zár be helyi cipészműhely
A Baross tér 16-ban évtizedek óta működik egy cipészet és egy farmerbolt - a jelenlegi helyzet kilátástalanságára utal, hogy mindkettő arra készül, hogy az év végével bezárjon. A hatvanhét éves cipész 1979 óta dolgozik apró műhelyében, állítása szerint az építkezés teljesen tönkretette. "Harminc évvel ezelőtt öt cipész volt a környéken és ment is a bolt, ma már csak én vagyok" - foglalja össze a mesterember.
Az érintettek szerint a bajok a metróépítéssel kezdődtek. "Amióta elkezdték a metrót, az átmenő forgalom megszűnt és még a visszajáró vevőim sem találnak meg ebben a káoszban. Írtunk kérvényt, hogy könnyítsenek a helyzetünkön, annyit engedélyeztek, hogy ingyen felírhatjuk magunkat a palánkra" - mondja a cipész, aki hozzáteszzi:. ha fiatalabb lenne, jó két évre lehúzná a rolót és fizetné a bérleti díjat, de "már se ideje nincs rá, se pénze".
Egyedül a hentesnél van tömeg. Meg sem tudjuk kérdezni, hogy csökkent-e a forgalom, annyian vannak. A járókelők nagy többségének fogalma sincs, hogy mikor lesz vége a felfordulásnak, egy hölgy elmondja, hogy a közeli irodában, ahol dolgozik, sokszor van áramszünet az építkezés miatt. Egy turistát is megkérdezünk, aki kedvesen visszakérdez, hogy merre van a metró, azzal menne tovább - nekünk pedig erősen el kell gondolkodnunk, hogy miképp tudnánk útba igazítani, hogy valóban lejusson az aluljáróba.