"Itt semmi nem megy úgy, ahogy kellene" - káosz és pusztulás a Baross téren

Vágólapra másolva!
Sorra zárnak a boltok a Keleti pályaudvar környékén, mintha újak is csak azért nyílnának, hogy később azok is lehúzzák a rolót. A cipészmester, aki a Baross téren készíti a lábbeliket, idén feladja az ipart, nem tudja kivárni a metróépítés végét. Megszűnt egy könyvesbolt, egy török étkezde, egy gyógyszertár és van olyan üzlet, ami az elmúlt két évben háromszor cserélt bérlőt.
Vágólapra másolva!

Rendkívül költséges, műszaki problémákkal nehezített és bizonytalan a befejezése - nagyjából ennyi biztosat lehet tudni a négyes metró elkészültéről.

A paravánokkal elkerített tereken boltok, kereskedők és lakók kerültek nehéz helyzetbe, sok helyen immár évek óta kénytelenek az építkezéssel járó koszt, káoszt és forgalomeltereléseket elviselni. Csak a Keletinél hatvan üzlet fennmaradásáról van szó, ennyi bolt található a Baross tér két oldalán. Az építkezés egyébként csendes, alig mozdul a gödörben valaki, a járókelők többségének pedig fogalma sincs, hogy meddig tart még ez az állapot.

Tovább tart a Mikulás

Egyfajta időutazás a Keleti pályaudvar környékén sétálni napközben - nem sok minden emlékezteti az embert egy 21. századi, világvárosi címre pályázó metropoliszra. A még december közepén is Mikulás-csokoládét áruló utcai árus azon kesereg, hogy nem megy a bolt, a cigarettát lejmoló helyi vagány meg akarja venni az [origo] kameráját, a politikai felhangú megszólalásokból pedig leszűrhető, hogy a rendszerváltozásra itt nem sokan emlékeznek vissza jó szívvel. Egy helyi lakos elmondta, azért költöztek a Baross térre, mert azt ígérték, hogy idén befejeződik a felhajtás, most pedig nem meri elengedi egyedül a gyerekeit sehova sötédedés után.

Az egykori Libri könyvesbolt helyén most kínai diszkont működik, a két gyógyszertár közül az egyik már bezárt, a másik pedig megszűnt éjjel-nappali lenni. A Rossmann melletti üzlet üres, a mellékutcában a görög étkezde húzta le a rolót. Csődbe ment egy pékség és a helyén nyílt étkezde is, szintén a metróépítés alatt lett két cipészből egy.

Az emberek leszegett fejjel, egymást kerülgetve sietnek a paravánok között, alig áll meg valaki a kérésünkre. Úgy tűnik, hogy csak a külföldiek kíváncsiak arra, hogy tulajdonképpen mi is folyik a gödörben. A kémlelőlyukak elé a népharag és plexitáblákat tett, a farostlemez paravánokat is rendesen összefirkálták.

"Addig volt jó, míg Kádár élt"

"Még nem jött össze ezer forint, pedig ma nincs is hideg" - mondja a kék kezeslábasba öltözött utcai árus, aki szerint "tavaly még jobban ment, rettenetes ez az építkezés". A portékát végignézve nem tűnik meglepőnek, hogy alig van forgalom; Mikulás-csokik és virgácsok adják a kínálat nagy részét. "Senki nem tudja, hogy meddig megy még ez. Össze-vissza beszél mindenki, azt mondták, hogy már idén kész lesz, aztán most meg valahol 2015-nél járunk, nem?" - kérdezi az árus.

Egy hatvan év körüli hölgy hangosan méltatja a Kádár-rendszert, és ezzel a véléményével nincs egyedül. "Akkor még mindenkinek volt munkája és a kommunista szombatot is szívesen vállaltuk, pedig nem adtak érte pénzt. Akkor minden máshogyan ment, az utak is gyorsabban készültek el és ez a metró is működne" - harsogja.

Az alagútépítés 2007 áprilisában kezdődött, de a beruházás már akkor is késében volt, hiszen az 1996-os elképzelések szerint már abban az évben szerelvényeknek kellett volna közlekedniük. A 2002-ben kitűzött 2009-es határidőt sem tudták tartani, majd a beruházás elkészültének határidejét 2010. december 31-re módosították. Két éve azt mondták, 2011-re várható a 4-es metró átadása, idén októberben pedig azt jelentették be, hogy újabb tíz hónapot csúszik a kivitelezés, miután az alagútfúrást végző Bamco konzorcium az eredetileg tervezett 22 hét helyett csak 50 hét alatt tudja megépíteni az alagutat a Baross térig. A próbaüzem így reálisan már csak 2012 őszén kezdődhet meg.

Forrás: [origo]

"Ingyen felírhatjuk magunkat a palánkra"

"Én egész életemben dolgoztam - jó, fusiztam, de volt igazolványom hozzá -, és láttam, hogy hogy megy ez külföldön. Itt semmi nem megy úgy, ahogy kellene. Büszke vagyok arra, hogy cigány vagyok és nem örülök, hogy bejönnek a kínaiak, mert nekünk, magyaroknak nem marad pénzünk" - hangzik egy sommás vélemény.

A kínai árusok és boltok valóban elszaporodtak az elmúlt években a Baross téren és a környező utcákban. "Onnan vásárolnak, persze, én is ott veszek sok mindent" - mondja egy járókelő, aki elismeri, hogy ezek a boltok sokkal olcsóbbak, de azért azt is hozzéteszi, hogy már lassan nincs is más errefelé. Egy elsősorban ruhaneműre szakosodott boltban az eladó kérésünkre megkérdezi az üzlet kínai vezetőjét, hogy csökkent-e a forgalom. A válasz igen, de ennél többet nem lehet kihúzni belőlük.

Harminc év után zár be helyi cipészműhely

A Baross tér 16-ban évtizedek óta működik egy cipészet és egy farmerbolt - a jelenlegi helyzet kilátástalanságára utal, hogy mindkettő arra készül, hogy az év végével bezárjon. A hatvanhét éves cipész 1979 óta dolgozik apró műhelyében, állítása szerint az építkezés teljesen tönkretette. "Harminc évvel ezelőtt öt cipész volt a környéken és ment is a bolt, ma már csak én vagyok" - foglalja össze a mesterember.

Az érintettek szerint a bajok a metróépítéssel kezdődtek. "Amióta elkezdték a metrót, az átmenő forgalom megszűnt és még a visszajáró vevőim sem találnak meg ebben a káoszban. Írtunk kérvényt, hogy könnyítsenek a helyzetünkön, annyit engedélyeztek, hogy ingyen felírhatjuk magunkat a palánkra" - mondja a cipész, aki hozzáteszzi:. ha fiatalabb lenne, jó két évre lehúzná a rolót és fizetné a bérleti díjat, de "már se ideje nincs rá, se pénze".

Egyedül a hentesnél van tömeg. Meg sem tudjuk kérdezni, hogy csökkent-e a forgalom, annyian vannak. A járókelők nagy többségének fogalma sincs, hogy mikor lesz vége a felfordulásnak, egy hölgy elmondja, hogy a közeli irodában, ahol dolgozik, sokszor van áramszünet az építkezés miatt. Egy turistát is megkérdezünk, aki kedvesen visszakérdez, hogy merre van a metró, azzal menne tovább - nekünk pedig erősen el kell gondolkodnunk, hogy miképp tudnánk útba igazítani, hogy valóban lejusson az aluljáróba.