Visszatér a halálgépekhez egy nagy légitársaság

Etióp Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX baleset
Vágólapra másolva!
Újabb 20 gépet rendelt, majd a tervek szerint hamarosan további 21-re adja le a Boeingnél rendelését a 737-8 MAX típusból az Ethiopian Airlines, Afrika legnagyobb légitársasága. A döntés azért érdemel figyelmet, mert a cégnek egy ebbe a típusba tartozó repülőgépe zuhant le 2019 márciusában, 157 ember halálát okozva.
Vágólapra másolva!

Az etióp légitársaság a jelenleg zajló Dubaji Airshow-n jelentette be, hogy 20 darab, Boeing 737-8 MAX típusú repülőgépre adott le rendelést az amerikai gyártónál. A légi közlekedési iparág legtontosabb éves szakvásárán tett bejelentést azért kísérte kitüntetett figyelem, mert 2019 márciusában ebből a típusból zuhant le egy gépük nem sokkal a felszállás után - írja a Quartz.

Mentőalakulatak dolgoznak a helyszínen az Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX gépének lezuhanása után, 2019 márciusában Forrás: AFP/Tony Karumba

A repülés jelenkori történetének legsúlyosabb katasztrófái

Ahogy az Origo megírta, a 2019 márciusi már a második súlyos balesete volt a korábban nagy reményekkel indult modellnek. Öt hónappal az Afrikában történt katasztrófa előtt Indonéziában a Lion Air nevű légitársaság ugyanilyen típusú gépe csapódott a Jáva-tengerbe, a balesetben a 189 utas és a személyzet valamennyi tagja meghalt. Az Ethiopian Airlines-nál történt tragédia után világszerte felfüggesztették a géptípus használatát, és a balesetek körülményeinek elemzése után átfogó vizsgálat indult az okok feltárására. Kiderült, hogy nem csak a gyártó, hanem az engedélyzési feladatokat ellátó hatóság is hibázott a modellnél, amelynek az úgynevezett átesésvédelmi rendszere működött hibásan. A Boeing később vállalta a felelősséget a katasztrófákért. Az incidensek alaposan megtépázták a vállalat imázsát és beszakították tőzsdei értékét. A cég végül 500 millió dolláros kártérítési alapot hozott létre a két balesetben meghalt áldozatok hozzátartozóinak kompenzálására.

A balesetek utána a földön tartott 737 MAX típusú gépek mindegyikét átvizsgálták, javították, az irányításért felelős szoftvereiket frissítették.

Két évvel a 2019 márciusban történt katasztrófa után, 2021 júniusában kezdték a gépeket a forgalomba visszaállítani, de sok légitársaság a mai napig idegenkedik a típus használatától. Több cég bejelentette, hogy visszavonják a típusra korábban leadott megrendeléseiket. A világ 5000 légitársasága közül jelenleg alig 30-nál van tényleges használatban 737 MAX, azaz ennyinél teljesítenek járatokat ezekkel a gépekkel.

Az Air Canada Boeing 737 MAX 8-asa repülés közben Forrás: Acefitt/commons.wikimedia.org

Miért döntöttek a halálgépek mellett?

Úgy tűnik, az Ethiopian Airlines-nál is tisztában vannak azzal, hogy utasaik komoly félelmeket táplálnak a 737 MAX gépekkel kapcsolatban. Mesfin Tasew vezérigazgató azonban úgy nyilatkozott Dubajban, hogy a vállalatvezetés "megújította bizalmát" ezek iránt a repülőgépek iránt, és céljuk az, hogy korszerű, modern gépeken szállítsák utasaikat. Közölte azt is: nem csak bíznak benne, hanem ellenőrizték is azt, hogy

a Boeing teljesen kijavította a gépeknél észlelt, lényegében még a tervezési fázisra visszavezethető hibákat.

Afrika legnagyobb légitársaságának vezetője azt is közölte, hogy terveik szerint a "közeli jövőben" további 21 gépre adnak le rendelést a 737 MAX családon belül. Tasew azt mondta, azért maradnak a modelleknél, mert egyébként azok nagyon magas technikai színvonalat képviselnek. Mintegy 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot használnak, és ennyivel mérsékeltebb a károsanyag-kibocsátásuk is, mint a cserére szóba jöhető gépeké, működésük pedig 50 százalékkal csendesebb azoknál.